Siirry Digitodayn täysversioon
Taloussanomat mobiili

Teräksistä itseluottamusta ja puhdasta innovatiivisuutta

Tarvitaan ketun hermot ja pääomaa

24.11.2005 07:24 Ict-alaa voi pitää jo kokonaisuutena vakiintuneena, mutta sen eri lokerot ovat yhä alttiita muutoksille. Muutosalttius johtuu osittain siitä, että alalla syntyy teknisiä ja taloudellisia uutuuksia, mutta varsinkin siitä, että innovatiivisuuden merkitys on niin suuri. Innovatiivisiin pikkufirmoihin panostaminen voi siis johtaa yllättäviin tuloksiin.

Hyvä esimerkki löytyy pc:n 3d-grafiikkateknologiasta. Reilu 10 vuotta sitten 3d-grafiikasta ei ollut kuullut juuri kukaan. Sitten 3d-pelit tulivat markkinoille ja pian jokainen itseään kunnioittava pelimies omisti 3DFX:n Voodoo-kortin. Pitihän Tomb Raiderin Lara Croftin muotojen pomppia ruudulla mahdollisimman sulavasti.

3DFX hallitsi suvereenisti, kunnes tyhjästä ilmestyi piskuinen Nvidia ilmoittaen valloittavansa maailman. Alaa seuraavat toivottivat huvittuneina onnea. Kului muutama vuosi ja Nvidia osti kilpailussa hävinneen 3DFX:n rippeet. Totiseksi muuttuneet hymyilijät miettivät miten päästä osingoille.

Tällä hetkellä pc-laitteiden 3d-markkinan koko on noin 4,5 miljardia dollaria, josta suurin osa valuu ATI:n, Nvidian ja Intelin taskuihin. Summa ei ole ihan mitätön, varsinkin kun kakun jakaa käytännössä kolme firmaa.

Nvidia ja ATI ovat hyviä esimerkkejä siitä, miten (epäkypsillä) niche-markkinoilla voi pienikin pärjätä teräksisen itseluottamuksen ja puhtaan innovatiivisuuden avulla. Mielenkiintoinen nyanssi on että molempien liikevaihto on nykyään 2-3 kertaa isompi kuin ?pelkkiä? pelikoneiden grafiikkapiirejä tekeviltä firmoilta voisi äkkiseltään odottaa. Grafiikkateknologia onkin malliesimerkki pienestä ekologisesta lokerosta, joka voi oikein hoidettuna, oikeissa olosuhteissa kasvaa merkitykseltään suuremmaksi kuin kukaan uskoisi.

Grafiikkateknologian kehitystä vetää nyt mobiilimaailma. Kuin sattumalta Suomesta, mobiililaitteiden luvatusta maasta löytyy sekä grafiikka- että mobiiliteknologian erityisosaamista.

Nuoressa lokerossa pienikin yritys voi ATI:n ja Nvidian tavoin ottaa markkinan haltuunsa. Tarvitaan vain innovaatiokykyä ja ketun hermot. Mobiiligrafiikka-alakin on jo siinä vaiheessa, ettei ensimmäinen konsolidaatiokierros ole kaukana. Pienet lokerot vain helposti alittavat esimerkiksi suomalaisen pääoman havaintokynnyksen. Vaarana on, että ulkolaisten annetaan ostaa parhaat päältä. Samalla itketään kun uusia nokiansiemeniä ei näy missään.

Alalla kuin alalla on ekologisia lokeroita, joita täyttämään kaivataan innovatiivisia yrityksiä. Suomen kokoiseen maahan mahtuu ehkä vain yksi Nokia, mutta erikoistuneita, menestyviä niche-yrityksiä helposti satoja ellei tuhansia. Niihin kannattaa panostaa.

Konsta Hansson
Kirjoittaja on 3d-grafiikkaan erikoistuneen ohjelmistotalo Hybrid Graphics Oy:n viestintäpäällikkö.


Konsta Hansson

Teksti on lisensoitu Creative Commons Nimeä-Ei muutoksia-Epäkaupallinen-lisenssillä.

Lähetä kaverille
Jaa Facebookissa
Jaa Twitterissä

Kommentoi uutista

Lisää aiheesta
Hybridin Mikael Honkavaara on vuoden Ohjelmistoyrittäjä
Nvidia ostaa suomalaisen Hybrid Graphicsin

Uusimmat uutiset

Lisää uutisia

Taloussanomat

^ Etusivulle

Uutislista | Luetuimmat uutiset

Bisnes | Data | Mielipide | Mobiili | Tiede ja Teknologia | Tietoturva | Työ ja Ura | Viihde | Vimpaimet | Yhteiskunta

Verotiedot
Kommentoimasi uutiset
Tilaa uutiskirjeitä
Tilaa RSS-uutissyöte kännykkääsi
Lähetä palautetta


Taloussanomat

Siirry Digitodayn täysversioon