Siirry Digitodayn täysversioon
Taloussanomat mobiili

Ryhmäkanne lopetti Facebookin mainosohjelman

Kuva: Lehtikuva

09.12.2009 14:42 Facebook on lopettanut Beacon-mainosohjelman selvitäkseen mainostajia vastaan nostetusta ryhmäkanteesta. Yhteisösivusto lahjoittaa lisäksi 9,5 miljoonaa yksityisyyden suojaa edistävään hyväntekeväisyyteen.

Facebook on sopinut yhteisöpalvelua pyörittävää yritystä vastaan nostetun ryhmäkanteen. Yhtiö lopettaa Beacon-mainospalvelunsa kokonaan. Lisäksi se maksaa 9,5 miljoonaa dollaria eli noin 6,5 miljoonaa euroa järjestölle, joka rahoittaa internetin tietoturvaa ja yksityisyyttä kehittäviä hankkeita, kertoo Networkworld-lehti.

Marraskuussa 2007 käynnistetty mainosohjelma salli mainostajien liittää Facebookin jäsenten tietoja ja kuvia omiin mainoksiinsa.

Beacon nostatti heti runsaasti kritiikkiä, sillä Facebook ei kysynyt eri palvelujen mainoskasvoiksi joutuneilta lupaa. Yhtiö muutti ohjelmaa pian siten, että mainoksissa sai käyttää vain siihen luvan antaneiden Facebook-jäsenten tietoja. 

Tästä huolimatta Facebookia ja useita mainostajia vastaan nostettiin ryhmäkanne jo vuoden 2008 elokuussa.

Facebook ei myöntänyt käyttäneensä väärin verkkoyhteisön jäsenten tietoja Beacon-mainospalvelussaan.

Perttu Pitkänen

Teksti on lisensoitu Creative Commons Nimeä-Ei muutoksia-Epäkaupallinen-lisenssillä.

Lähetä kaverille
Jaa Facebookissa
Jaa Twitterissä

Keskustelua uutisesta

Lue kommentteja ja osallistu (3)

Lisää aiheesta
Mark Zuckerbergin haastattelu suistui raiteiltaan
Facebookin mainosohjelmasta jätettiin joukkokanne
Facebook torjuu käyttäjiä poistavan palvelun
Facebook-päivityksesi voi päätyä mainokseksi
Facebookin uudet asetukset julkistavat entistä enemmän
Facebook tuo joukkovoimaa lahjoituksiin

Uusimmat uutiset

Lisää uutisia

Taloussanomat

^ Etusivulle

Uutislista | Luetuimmat uutiset

Bisnes | Data | Mielipide | Mobiili | Tiede ja Teknologia | Tietoturva | Työ ja Ura | Viihde | Vimpaimet | Yhteiskunta

Verotiedot
Kommentoimasi uutiset
Tilaa uutiskirjeitä
Tilaa RSS-uutissyöte kännykkääsi
Lähetä palautetta


Taloussanomat

Siirry Digitodayn täysversioon