Siirry Digitodayn täysversioon
Taloussanomat mobiili

Facebook kaavailee käyttäjän paikkatietoja hyödyntävää mobiilimainontaa

Kuva: EPA/JULIAN STRATENSCHULTE

19.06.2012 14:55 Yhteisöpalvelu kaavailee käyttävänsä ihmisten jakamia paikkatietoja kohdistamalla heille paikallismainontaa. Päämääränä on tavoittaa kuluttaja juuri ennen ostopäätöksen tekemistä.

Yhteisöpalvelu Facebook sanoo kehittelevänsä paikannusta hyödyntävää mobiilimainontaa, uutistoimisto Bloomberg kertoo. Uuden toiminnon avulla yritykset voisivat saada reaaliaikaista tietoa kuluttajien sijainnista ja mainostaa heille tuotteitaan kuluttajien ollessa sopivissa paikoissa ostamisen kannalta.

– Älypuhelimissa on paikannusjärjestelmä, joten voi alkaa miettiä, mihin suuntaan tuotekehitys menee tulevaisuudessa, etenkin vähittäismyyjien osalta, Facebookin markkinoinnin apulaisjohtaja Carolyn Everson sanoi Bloombergille.

Eversonin mukaan Facebook on testannut paikannusta hyödyntäviä mobiilimainontaohjelmistoja viimeksi kuluneiden parin kuukauden aikana.

Mobiilimainonta-alan liikevaihto on kasvamassa EMarketerin tietojen mukaan tänä vuonna 80 prosentilla viime vuodesta, ja liikevaihdoksi ennustetaan 2,61 miljardia dollaria. Mobiilimainonnan osuus oli viime vuonna vain yhden prosentin luokkaa Yhdysvaltojen koko mainosalasta.

– Mainonnan graalin malja on löytää ihmiset silloin, kun he ovat mahdollisimman lähellä ostotapahtumaa. Paikannustietojen liittäminen mainontaan voi olla erittäin tehokasta, Robert W. Bairdin analyytikko Colin Sebastian sanoi.

– Jos nämä tiedot yhdistetään vielä Facebookin tarjoamiin käyttäjän henkilökohtaisiin tietoihin, voi vaikutus olla valtaisa, hän sanoi.

Facebook-käyttäjät jakavat jo nyt sijaintitietojaan muun muassa statuspäivityksiä tehdessään ja kuvia lisätessään. Tässä vaiheessa on vielä epäselvää, kuinka Facebook käyttäisi näitä tietoja hyväkseen mainonnan kohdistamisessa, ja mitä paikkatietoja se luovuttaisi eteenpäin mainostajille.

Digitoday

Teksti on lisensoitu Creative Commons Nimeä-Ei muutoksia-Epäkaupallinen-lisenssillä.

Lähetä kaverille
Jaa Facebookissa
Jaa Twitterissä

Keskustelua uutisesta

Lue kommentteja ja osallistu (5)

Lisää aiheesta
Facebook heitti äänestystuloksella vesilintua
Facebook aloittaa mainoshuutokaupan
Microsoft ostaa yritys-Facebook-yhtiön
Facebook käyttäjille: Antaisitteko kännykkänumeron, kiitos
Huhu: Facebook vierittää listautumisfarssin syitä Nasdaqille
Facebookin Vanilla Ice -huijaus olikin vaaraton
Mainossopu maksaa Facebookille luultua enemmän
Facebook nimitti naisen hallitukseen
Yritys löysi ratkaisun gps-aitauksen akun ahmintaan
Kupla puhkeaa? – "80 prosenttia Facebook-mainosklikeistämme tulee boteilta"
Facebook pyytää kertomaan kalastelusta
Nyt se alkoi: Facebook yhdistelee käyttäjätietoja kauppojen bonuskorttidataan
Mobiilimainonnan kasvu menee katosta läpi
Apple nappasi Googlea lähellä olleen sisätilapaikantajan
Starbucks ja Subway tarjoilevat salasanoja ilman kastiketta

Uusimmat uutiset

Lisää uutisia

Taloussanomat

^ Etusivulle

Uutislista | Luetuimmat uutiset

Bisnes | Data | Mielipide | Mobiili | Tiede ja Teknologia | Tietoturva | Työ ja Ura | Viihde | Vimpaimet | Yhteiskunta

Verotiedot
Kommentoimasi uutiset
Tilaa uutiskirjeitä
Tilaa RSS-uutissyöte kännykkääsi
Lähetä palautetta


Taloussanomat

Siirry Digitodayn täysversioon