Siirry Digitodayn täysversioon
Taloussanomat mobiili

Sonera siirtyy ämpärihinnoitteluun?

Marek Hintze vastaa Soneran mobiiliverkoista. Kuva: Lehtikuva/Antti Aimo-Koivisto

30.07.2012 18:30 Teleoperaattori Soneran salaperäinen ”vaikenemisen muurit murtuvat” -ilmoitus herättää arvailuja pakettihinnoista ja Skype-muutoksista.

”Vaikenemisen muurit murtuvat 8.8. kello 8”, TeliaSonera-konserniin kuuluva Sonera mainosti näyttävästi lauantain Helsingin Sanomissa. Soneralla oli lehden etusivulla koko sivun mainos.

Soittokierros Soneran kilpailijoille herättää erilaisia arvailuja.

– Julkistus voi liittyä hinnoittelumalliin, TeliaSonera siirtyy Suomessa samantyyppiseen hinnoitteluun kuin Ruotsissa, arvelee yksi.

– Voi liittyä pakettihinnoittelun tuloon tai Skypeen. Sonera on tuomassa VoIP-ratkaisua pakettien kylkeen, toinen sanoo.

Ilmoitus voi myös liittyä isoon laitejulkistukseen, kilpailijaleireissä arvellaan.

Soneran mobiilipalveluista vastaava johtaja Marek Hintze ei halua kertoa tulevasta julkistuksesta sen tarkemmin. Hän suostuu paljastamaan sen verran, ettei julkistus liity laitteeseen vaan palveluun.

Aikooko Sonera tuoda pakettihinnoittelun?

– Voisi olla sitäkin. En sano juuta enkä jaata, Hintze vastaa.

Hintze sanoo yleisellä tasolla, että hinnoittelu on muuttumassa puheessa ja datassa. Hinnoittelussa yleistyy ”bucket pricing” eli ämpärihinnoittelu.

Liittyykö tuleva julkistus Skypeen?

– Sen voin sanoa, ettei julkistus liity mitenkään Skypeen. Me mietimme, mitä teemme Skypelle ja miten voimme fiksusti hoitaa Skypen, Hintze vastaa.

Hintze viittaa siihen, että TeliaSonera-konsernissa Skype-hinnoittelu on erilainen Suomessa ja Ruotsissa.

Ruotsissa TeliaSonera ja muut maan operaattorit  ovat puhuneet siitä, miten Skypen käyttö syö dataa. Ruotsissa Skypen käyttö on muuttumassa maksulliseksi. Operaattorit ovat yhtä mieltä siitä, että verkon käyttäjien pitää maksaa kustannuksista.

Hintzen mukaan Suomessa Skype ei ole ainakaan vielä muuttumassa maksulliseksi. Hänen mielestään Skypen käyttöön ei ole keksitty tyydyttävää ratkaisua.

– Jos tulee esteitä palvelun käyttöön, sillä voidaan suututtaa asiakkaat tai sitten keksitään tapoja kiertää estot, Hintze miettii.

Heidi Vaalisto

Teksti on lisensoitu Creative Commons Nimeä-Ei muutoksia-Epäkaupallinen-lisenssillä.

Lähetä kaverille
Jaa Facebookissa
Jaa Twitterissä

Keskustelua uutisesta

Lue kommentteja ja osallistu (29)

Lisää aiheesta
Sonera rakensi 4G-verkon Helsingin keskustaan
Skype alkaa laskuttaa operaattorien kautta
TeliaSonera nostaa Ruotsissa datan pakettihintoja
Sonera käänsi liittymämäärän kasvuun
Skype-tilin kaappaus naurettavan helppoa
Uudenlainen puhelinpalvelu: soiton tullessa 5 laitetta hälyttää

Uusimmat uutiset

Lisää uutisia

Taloussanomat

^ Etusivulle

Uutislista | Luetuimmat uutiset

Bisnes | Data | Mielipide | Mobiili | Tiede ja Teknologia | Tietoturva | Työ ja Ura | Viihde | Vimpaimet | Yhteiskunta

Verotiedot
Kommentoimasi uutiset
Tilaa uutiskirjeitä
Tilaa RSS-uutissyöte kännykkääsi
Lähetä palautetta


Taloussanomat

Siirry Digitodayn täysversioon