Siirry Digitodayn täysversioon
Taloussanomat mobiili

Apple ei lyönytkään Microsoftin ennätystä

Kuva: EPA

21.08.2012 15:38 Apple ei ole kaikkien aikojen arvokkain yritys, jos inflaatio otetaan huomioon, Columbia Journalism Review huomauttaa.

Lehdistö raikui, kuinka Applesta on tullut kaikkien aikojen arvokkain yritys ohi Microsoftin ennätyksen vuodelta 1999. Columbia Journalism Review yrittää kuitenkin viheltää peliä poikki. Inflaatio unohtui.

– Apple ei ole suurin tai arvokkain yhtiö historiassa – ei lähellekään. Applen 622 miljardia on nimellinen ennätys, mikä tarkoittaa vaihtoehtoisesti, ettei se ole oikeastaan ennätys ollenkaan, CJR:n Ryan Chittum toteaa.

– Se on ennätys vain, jos Microsoftin vuoden 1999 markkina-arvoa ei suhteuteta inflaatioon. Tarvitaan 1,38 nykyistä dollaria vastaamaan vuoden 1999 yhden dollarin arvoa. Se tarkoittaa, että Microsoftin markkina-arvo oli itse asiassa noin 856 miljardia, eli 235 miljardia enemmän kuin Applen nykyinen arvo.

Chittum moittii muun muassa Wall Street Journalia, Reutersia ja Bloombergiä siitä, että ne eivät edes maininneet uutisissaan ennätyksen nimellisyyttä.

Toisissa lehdissä otettiin rauhallisemmin. Taloussanomat esimerkiksi puhui Bloombergiä lainaavassa uutisessaan vain Yhdysvaltain arvokkaimmasta yhtiöstä ja mainitsi, että lukua ei ole inflaatiokorjattu.

Muualla on myös väitetty, että kiinalainen öljy-yhtiö on markkina-arvoltaan tällä hetkellä, eli siis ilman inflaatiota, Applea isompi 722 miljardilla dollarillaan.

Tuomas Linnake

Teksti on lisensoitu Creative Commons Nimeä-Ei muutoksia-Epäkaupallinen-lisenssillä.

Lähetä kaverille
Jaa Facebookissa
Jaa Twitterissä

Keskustelua uutisesta

Lue kommentteja ja osallistu (42)

Uusimmat uutiset

Lisää uutisia

Taloussanomat

^ Etusivulle

Uutislista | Luetuimmat uutiset

Bisnes | Data | Mielipide | Mobiili | Tiede ja Teknologia | Tietoturva | Työ ja Ura | Viihde | Vimpaimet | Yhteiskunta

Verotiedot
Kommentoimasi uutiset
Tilaa uutiskirjeitä
Tilaa RSS-uutissyöte kännykkääsi
Lähetä palautetta


Taloussanomat

Siirry Digitodayn täysversioon