Bisnes

Facebookin liikevaihto on vaivainen euro per käyttäjä

Maailman suurin yhteisöpalvelu Facebook julkisti torstaina ensimmäisen osavuosikatsauksen pörssilistautumisen jälkeen. Hidastuva kasvuvauhti ja puuttuva ohjeistus kuluvan neljänneksen suunnasta pelottivat sijoittajia ja osakkeen arvo syöksyi 10 prosenttia.

Digitoday-Reuters

Facebookin huhti–kesäkuun liikevaihto noudatti ennusteita ja oli 1,18 miljardia dollaria. Vähintäin kuukausittaisten käyttäjien määrä nousi 955 miljoonaan. Käyttäjää kohti laskettu liikevaihto oli 1,24 dollaria eli yhden euron.

Vuosi sitten liikevaihto oli 895 miljoonaa dollaria.

Sijoittajia huolestuttaa Facebookin kyky muuttaa käyttäjämäärät rahaksi. Mobiilikäyttäjien lukumäärän suhteellinen lisääntyminen on ongelmallista, koska yhtiö ei pysty keräämään mobiilikäyttäjistä yhtä paljon liikevaihtoa kuin tietokoneella vierailevista.

Kuukausikäyttäjämäärä lisääntyi 54 miljoonalla katsauskaudella. Edellisvuodesta kasvua tuli 29 prosenttia. Päivittäisten käyttäjien määrä kasvoi 32 prosenttia 552 miljoonaan. Samaan aikaan mobiilikäyttäjien määrä kasvoi 67 prosenttia 543 miljoonaan.

Osakkeen arvo laski torstaina alle 24 dollariin kun se toukokuun listautumisannissa oli 38 dollaria.

Facebookin tappio toiselta vuosineljännekseltä oli 157 miljoonaa dollaria eli noin 130 miljoonaa euroa. Osaketta kohden tappiota oli 8 senttiä.

Tuloksen vetivät tappiolle osakeantiin liittyvät kompensaatiot. Ilman niitä tulos olisi ollut 12 senttiä osakkeelta, mikä vastasi Wall Streetin odotuksia. Vuosi sitten tulos oli 240 miljoonaa dollaria eli 11 senttiä osakkeelta.

Konferenssipuhelussa toimitusjohtaja Mark Zuckerberg tyrmäsi laajasti kiertäneet huhut Facebookin omasta älypuhelimesta. Hänen mukaan laitebisnekseen sukeltamisessa ei olisi paljon järkeä, vaikka yhtiö yrittääkin koko ajan parantaa käyttäjien mobiilikokemusta.

Lue kommentit (9)

Aika mielenkiintoinen uutinen koska se tuo selvästi esille sen että facebook ei ole ihmistä varten, vaan ihminen on facebookia ja sijoittajaa ja mainostajaa varten. Onneksi en ole sinne koskaan eksyny...
Aika mielenkiintoinen uutinen koska se tuo selvästi esille sen että facebook ei ole ihmistä varten, vaan ihminen on facebookia ja sijoittajaa ja mainostajaa varten. Onneksi en ole sinne koskaan eksyny...
facebook tekee sinusta valuuttaa.
Fb tuo kyllä apua, helpotusta monen sosiaalisiin ongelmiin. On helppo vetää kalsarikännit himassa ja hukuttaa yksinäisyys facebookkiin.
Saako lumioista muuten poistettua facebook widgettiä, jollei sitä halua ?
etääntyneet kaukosukulaiset ja hävinneet lapsuudenystävät takaisinSulla ei ole sen paremmin ystäviä kuin sukulaisiakaan.Nyyh...niin totta. Voisitko ruveta mun ystäväks?
Lue lisää ja osallistu keskusteluun
  1. 1.

    Pluto-tehtävä vaarassa? Avaruusalus leikki mykkäkoulua

  2. 2.

    Facebook panostaa mainosvideoihin – jakaa mainostuloja muillekin

Näytä lisää
  1. 1.

    Pluto-tehtävä vaarassa? Avaruusalus leikki mykkäkoulua

  2. 2.

    Facebook panostaa mainosvideoihin – jakaa mainostuloja muillekin

Näytä lisää
Siirry täysversioon