Mielipide

Miksi pelihahmon iskeminen on lasten leikkiä?

Väkivalta itsessään ei tee jostain pelistä lasten ja nuorten suosikkia, sanoo suomalaistutkimus. Miksi mäiskeelle ja räiskeelle on tästä huolimatta pelimarkkinoilla niin vähän vaihtoehtoja, että tutkijakin ehdottaa pelien ennakkotarkastusta elokuvien tapaan?

Mika Lahdensivu

Tietokonepelien ikäsuositukset eivät suojaa lapsia pelien väkivallalta. Tällainen toteamus ponnahti mediakeskusteluun Jyväskylän yliopistossa runsas viikko sitten tarkastetusta väitöskirjasta. Vähintään yhtä mielenkiintoiselta vaikuttaisi kuitenkin heti tuota seuraava virke: väkivalta itsessään ei tee jostain pelistä lasten ja nuorten suosikkia.

Miten ihmeessä markkinoille edes päätyy runsain mitoin väkivaltapelejä, jos juuri mäiske ja räiske ei ole niiden suosion salaisuus?

Puuttuuko peliteollisuudelta mielikuvitusta? Vai onko pelejä kenties katsottava ajan kuvana samoin kuin mitä tahansa mediaa? Siinä tapauksessa peliteollisuuden pääkirjoituksen mukaan taidamme elää kovia aikoja, jolloin vain kovilla otteilla pärjää.

Räiskettä pienestä pitäen

Kysymys ei ole yhdentekevä. Tarja Salokosken väitöskirjaansa sisällyttämän sisällönanalyysin perusteella Suomen myydyimmissä ja suosituimmissa peleissä väkivaltaa esiintyi paljon (73 % ). Se oli hänen mukaansa lähes aina pelien hallitseva piirre ja pelissä etenemisen kannalta välttämätöntä. Useimmiten väkivalta esitettiin raakana, joskin toisaalta realistisena, sankarihahmon laittomana toimintana.

Salokosken mukaan myös lasten peleissä väkivalta voi olla yhtä hallitsevaa kuin varsinaisissa taistelu- ja räiskintäpeleissä. Erityisen ikävältä kuulostaa tutkimustulos, jonka mukaan lapsille väkivaltaa esitettiin epärealistisesti ja usein vieläpä humoristisesti. Nämä pelit eivät siis viesti väkivallan seurauksista.

Tunneilmastopoliittinen kysymys?

Vaan mistä viestii se, että pelien suurkuluttajat pelaavat keskimäärin 21 tuntia viikossa? Tuohan kuulostaa jo osa-aikatyöltä!

Hurjalta pelaajien vähemmistön harjoittama suurkulutus vaikuttaa myös, kun sitä verrataan tietokonepelaamisen valtavirtaan. Suurin osa lapsista ja nuorista pelaa kohtuullisesti, ja kyse on hauskasta tavasta viettää vapaa-aikaa – usein myös kaverien kanssa, väitöskirjassa todetaan.

Pelien ongelmakäyttöön on silti syytä puuttua. Ilmiselvästi jotkut yrittävät tietokoneen ja väkivaltapelien avulla ratkaista jonkin ongelman. Onko se sama kuin niillä, jotka pakenevat karua arkeaan kaduille ja käyttävät oikeaa väkivaltaa? Heistä moni lienee siinä uskossa, ettei vaihtoehtoa ole. Sellaiseen uskoon tuskin tullaan hetken mielijohteesta. Kaikessa rauhassa ongelma voinee kasvaa vain, jos ympäröivä ilmasto tuntuu tarpeeksi tunnekylmältä.

Tarkastustoimintaa ei pidä pysäyttää tietokonepelien ennakkotarkastukseen. Tarkastukset on syytä ulottaa aina poliittiseen peliin saakka. Ovatko tunneilmastopoliittiset linjaukset kestävän kehityksen mukaisia?

Kommentoi uutista

  1. 1.

    Jättitutkimuksessa löytyi yhteys kännyköiden ja syövän väliltä

  2. 2.

    Jolla pääsi yllättämään: Julkaisi uuden puhelimen

  3. 3.

    Puhelimia ei enää pitänyt tulla: Mitä tapahtui, Jolla?

  4. 4.

    Saako Android-puhelimesi halutun päivityksen? Katso tästä

  5. 5.

    Jolla kiinnostaa: Jolla C myi loppuun – vihjailee jatkosta

  6. 6.

    Ratkeaako Androidin iso ongelma? Google pystyttää häpeäpaalua

  7. 7.

    Apple innostui suomalaisopiskelijoiden pelistä

  8. 8.

    Microsoft estää yleisimmät salasanat – jätti porsaanreikiä

  9. 9.

    "Jännittävä demonstraatio": Avaruusalus pudotetaan kovaa maahan

  10. 10.

    Hyppönen: Tietomurto oli Linkedinille hyvä juttu – mutta ei ihan ilmeisellä tavalla

Näytä lisää
  1. 1.

    Saako Android-puhelimesi halutun päivityksen? Katso tästä

  2. 2.

    Microsoft estää yleisimmät salasanat – jätti porsaanreikiä

  3. 3.

    IPhone-tehtailija potki 60 000: Tilalle metallia ja kaapeleita

  4. 4.

    Jättitutkimuksessa löytyi yhteys kännyköiden ja syövän väliltä

  5. 5.

    "Jännittävä demonstraatio": Avaruusalus pudotetaan kovaa maahan

  6. 6.

    Joko riitti? Google putsasi pöydän Java-käräjillä

  7. 7.

    Jolla kiinnostaa: Jolla C myi loppuun – vihjailee jatkosta

  8. 8.

    Iskikö kiristäjä? Ei hätää, näille ei tarvitse enää maksaa

  9. 9.

    Spotify menettää rahaa hurjaa vauhtia: Iso uhka suomalaiselle musiikille

  10. 10.

    Puhelimia ei enää pitänyt tulla: Mitä tapahtui, Jolla?

Näytä lisää
Siirry täysversioon