Uudistus Mitä pidät uudesta mobiiliversiosta? Anna palautetta Lue lisää
Mobiili

Suomen koulujen laajakaistapeitto Euroopan huippua

Suomen kouluista 90 prosenttia on EU-komission tuoreen tutkimuksen mukaan ottanut käyttöön laajakaistayhteydet. Suomalaiskoulut sijoittuvat tutkimuksessa kärkisijoille. Tutkimuksessa selvitettiin myös tietotekniikan käyttöä kouluissa.

Markku Reiss

Perjantaina julkaistun Benchmarking Access and Use of ICT in European Schools 2006 -tutkimuksen mukaan laajakaista on käytössä 67 prosentissa eurooppalaiskouluista. 

Mikä tahansa internet-yhteys on 96 prosentissa eurooppalaiskouluista, kerrotaan EU-komission tiedotteessa. Yhdysvalloissa laajakaista on 95 prosentissa kouluista. 

Muissakin Pohjoismaissa sekä Hollannissa, Virossa ja Maltalla koulujen laajakaistan levinneisyys on 90 prosentin luokkaa, kun taas Kreikassa, Puolassa, Kyproksella ja Liettuassa jäädään alle 35 prosentin. Suomi sijoittui koulujen laajakaistan yleisyydessä kuudenneksi.

Koulujen laajakaistan levinneisyys näyttää tutkimuksen mukaan olevan melko yhdenmukainen koko maan laajakaistapeiton kanssa. Poikkeuksia ovat Viro, Malta ja Espanja. Niiden koulujen laajakaistalevinneisyys on huomattavasti suurempi kuin koko maan. 

Koulutus-, kulttuuri- ja monikielisyyskomissaari Jan Figel kehottaa jäljessä olevia maita voimistamaan laajakaistapyrkimyksiään, sillä tietoyhteiskuntataitojen kehittäminen on komission suositusten mukaan Euroopan koulutuksen uudistamisen yksi tärkeimmistä tavoitteista.

Suomalaisopettajat vaisuja ict:n käyttäjiä

Vähiten koululaisia yhtä tietokonetta kohti eli 3,8 - 5,5 oli Tanskassa, Britanniassa ja Luxemburgissa ja eniten eli 19 Latviassa, Liettuassa, Puolassa, Portugalissa ja Kreikassa. Euroopan keskiarvoksi tuli kymmenen. Yhdysvalloissa yhtä tietokonetta on jakamassa neljä koululaista. 

Opettajista 90 prosenttia oli käyttänyt vuoden sisällä tietokonetta oppituntien valmisteluun ja 74 prosenttia myös opetuksen apuvälineenä. Yli 80 prosenttia opettajista uskoo, että tietokoneiden ja internetin käyttö opetuksessa lisää oppilaiden motivaatiota ja tarkkaavaisuutta ja että niistä on paljon hyötyä opetuksessa.  

Suomalaisopettajista 85 prosenttia oli vuoden sisällä käyttänyt tietokonetta opettamiseen. 69 prosenttia oli kuitenkin käyttänyt ict:tä vain alle joka kymmenennellä oppitunnilla ja vain seitsemän prosenttia joka toisella tunnilla. Näillä luvuilla Suomi sijoittui ict-käytön intensiivisyydessä vasta sijalle 24. 

Koko Euroopan tasolla suurimpana syynä siihen, ettei tietokonetta käytetä opetuksessa, kerrottiin tietokoneiden puute. Niin kertoi 50 prosenttia opettajista. Toiseksi suurimmaksi syyksi kerrottiin se, ettei opetettavaa aihetta voi esittää tietokoneella. Sitä mieltä oli 24 prosenttia vastaajista. 

Tutkimus tehtiin viime keväänä kaikissa 25:ssä EU:n jäsenvaltiossa sekä Norjassa ja Islannissa. Tutkimukseen sisältyy kaksi tutkimusta: koulututkimus, jossa haastateltiin yli 10 000 pääopettajaa, sekä ict-käyttötutkimus, jossa haastateltiin yli 20 000 luokanopettajaa. 

Kommentoi uutista

  1. 1.

    Kasarin kovimmat: Testissä Amiga 500 ja Strip Poker

  2. 2.

    Testi: Microsoft Lumia 640:ssä ja XL-isoveljessä on paljon hyvää ilman vau-efektiäkin

  3. 3.

    Ai että en omista edes ostamaani autoa?

  4. 4.

    Ei niin nopeasti, Oculus: Varastit teknologiamme, nyt saat maksaa!

Näytä lisää
  1. 1.

    Testi: Microsoft Lumia 640:ssä ja XL-isoveljessä on paljon hyvää ilman vau-efektiäkin

  2. 2.

    Ei niin nopeasti, Oculus: Varastit teknologiamme, nyt saat maksaa!

  3. 3.

    Ai että en omista edes ostamaani autoa?

  4. 4.

    Kasarin kovimmat: Testissä Amiga 500 ja Strip Poker

Näytä lisää
Siirry täysversioon