Uudistus Mitä pidät uudesta mobiiliversiosta? Anna palautetta Lue lisää
Mobiili

Facebook kaavailee käyttäjän paikkatietoja hyödyntävää mobiilimainontaa

Kuva: EPA/JULIAN STRATENSCHULTE

Yhteisöpalvelu kaavailee käyttävänsä ihmisten jakamia paikkatietoja kohdistamalla heille paikallismainontaa. Päämääränä on tavoittaa kuluttaja juuri ennen ostopäätöksen tekemistä.

Digitoday

Yhteisöpalvelu Facebook sanoo kehittelevänsä paikannusta hyödyntävää mobiilimainontaa, uutistoimisto Bloomberg kertoo. Uuden toiminnon avulla yritykset voisivat saada reaaliaikaista tietoa kuluttajien sijainnista ja mainostaa heille tuotteitaan kuluttajien ollessa sopivissa paikoissa ostamisen kannalta.

– Älypuhelimissa on paikannusjärjestelmä, joten voi alkaa miettiä, mihin suuntaan tuotekehitys menee tulevaisuudessa, etenkin vähittäismyyjien osalta, Facebookin markkinoinnin apulaisjohtaja Carolyn Everson sanoi Bloombergille.

Eversonin mukaan Facebook on testannut paikannusta hyödyntäviä mobiilimainontaohjelmistoja viimeksi kuluneiden parin kuukauden aikana.

Mobiilimainonta-alan liikevaihto on kasvamassa EMarketerin tietojen mukaan tänä vuonna 80 prosentilla viime vuodesta, ja liikevaihdoksi ennustetaan 2,61 miljardia dollaria. Mobiilimainonnan osuus oli viime vuonna vain yhden prosentin luokkaa Yhdysvaltojen koko mainosalasta.

– Mainonnan graalin malja on löytää ihmiset silloin, kun he ovat mahdollisimman lähellä ostotapahtumaa. Paikannustietojen liittäminen mainontaan voi olla erittäin tehokasta, Robert W. Bairdin analyytikko Colin Sebastian sanoi.

– Jos nämä tiedot yhdistetään vielä Facebookin tarjoamiin käyttäjän henkilökohtaisiin tietoihin, voi vaikutus olla valtaisa, hän sanoi.

Facebook-käyttäjät jakavat jo nyt sijaintitietojaan muun muassa statuspäivityksiä tehdessään ja kuvia lisätessään. Tässä vaiheessa on vielä epäselvää, kuinka Facebook käyttäisi näitä tietoja hyväkseen mainonnan kohdistamisessa, ja mitä paikkatietoja se luovuttaisi eteenpäin mainostajille.

Lue kommentit (5)

haha ja joku käyttää fasepookkia tyhymät..
siitä vaan jos joku niin hölmö että antanut numeronsa kuplafirmalle.
facebookin käyttäjät on älykkyydeltään matala tasoisia joten tllainen mainonta taatusti puree
Niin mutqu Facezbook on niiin ihqu ja upee!! Qu siellä on kaikki!!!
haha ja joku käyttää fasepookkia tyhymät.. Jep, ei ole eikä tule, spotify sai kenkää koneelta ku alko vaatii facebook tunnuksia, asensin vanhemman tilalle mutta irtisanoin sopimuksen kuten spotifyn as...
Lue lisää ja osallistu keskusteluun
  1. 1.

    Testi: Microsoft Lumia 640:ssä ja XL-isoveljessä on paljon hyvää ilman vau-efektiäkin

  2. 2.

    Ai että en omista edes ostamaani autoa?

  3. 3.

    Ei niin nopeasti, Oculus: Varastit teknologiamme, nyt saat maksaa!

  4. 4.

    500 miljoonaa Android-puhelinta ei suostu hävittämään tietoja

  5. 5.

    “Kuumin seksiyhteisö” menetti miljoonien käyttäjien tiedot

  6. 6.

    Kävikö nettikirppiksellä kehnosti? Olet omillasi

  7. 7.

    Nokia Music loikkaa Windowsia edemmäs – ja muuttuu HTC-musiikiksi

Näytä lisää
  1. 1.

    Nokia Music loikkaa Windowsia edemmäs – ja muuttuu HTC-musiikiksi

  2. 2.

    “Kuumin seksiyhteisö” menetti miljoonien käyttäjien tiedot

  3. 3.

    Kävikö nettikirppiksellä kehnosti? Olet omillasi

  4. 4.

    500 miljoonaa Android-puhelinta ei suostu hävittämään tietoja

  5. 5.

    Testi: Microsoft Lumia 640:ssä ja XL-isoveljessä on paljon hyvää ilman vau-efektiäkin

  6. 6.

    Ei niin nopeasti, Oculus: Varastit teknologiamme, nyt saat maksaa!

  7. 7.

    Ai että en omista edes ostamaani autoa?

Näytä lisää
Siirry täysversioon