Mobiili

Facebook kaavailee käyttäjän paikkatietoja hyödyntävää mobiilimainontaa

Kuva: EPA/JULIAN STRATENSCHULTE

Yhteisöpalvelu kaavailee käyttävänsä ihmisten jakamia paikkatietoja kohdistamalla heille paikallismainontaa. Päämääränä on tavoittaa kuluttaja juuri ennen ostopäätöksen tekemistä.

Digitoday

Yhteisöpalvelu Facebook sanoo kehittelevänsä paikannusta hyödyntävää mobiilimainontaa, uutistoimisto Bloomberg kertoo. Uuden toiminnon avulla yritykset voisivat saada reaaliaikaista tietoa kuluttajien sijainnista ja mainostaa heille tuotteitaan kuluttajien ollessa sopivissa paikoissa ostamisen kannalta.

– Älypuhelimissa on paikannusjärjestelmä, joten voi alkaa miettiä, mihin suuntaan tuotekehitys menee tulevaisuudessa, etenkin vähittäismyyjien osalta, Facebookin markkinoinnin apulaisjohtaja Carolyn Everson sanoi Bloombergille.

Eversonin mukaan Facebook on testannut paikannusta hyödyntäviä mobiilimainontaohjelmistoja viimeksi kuluneiden parin kuukauden aikana.

Mobiilimainonta-alan liikevaihto on kasvamassa EMarketerin tietojen mukaan tänä vuonna 80 prosentilla viime vuodesta, ja liikevaihdoksi ennustetaan 2,61 miljardia dollaria. Mobiilimainonnan osuus oli viime vuonna vain yhden prosentin luokkaa Yhdysvaltojen koko mainosalasta.

– Mainonnan graalin malja on löytää ihmiset silloin, kun he ovat mahdollisimman lähellä ostotapahtumaa. Paikannustietojen liittäminen mainontaan voi olla erittäin tehokasta, Robert W. Bairdin analyytikko Colin Sebastian sanoi.

– Jos nämä tiedot yhdistetään vielä Facebookin tarjoamiin käyttäjän henkilökohtaisiin tietoihin, voi vaikutus olla valtaisa, hän sanoi.

Facebook-käyttäjät jakavat jo nyt sijaintitietojaan muun muassa statuspäivityksiä tehdessään ja kuvia lisätessään. Tässä vaiheessa on vielä epäselvää, kuinka Facebook käyttäisi näitä tietoja hyväkseen mainonnan kohdistamisessa, ja mitä paikkatietoja se luovuttaisi eteenpäin mainostajille.

Lue kommentit (5)

haha ja joku käyttää fasepookkia tyhymät..
siitä vaan jos joku niin hölmö että antanut numeronsa kuplafirmalle.
facebookin käyttäjät on älykkyydeltään matala tasoisia joten tllainen mainonta taatusti puree
Niin mutqu Facezbook on niiin ihqu ja upee!! Qu siellä on kaikki!!!
haha ja joku käyttää fasepookkia tyhymät.. Jep, ei ole eikä tule, spotify sai kenkää koneelta ku alko vaatii facebook tunnuksia, asensin vanhemman tilalle mutta irtisanoin sopimuksen kuten spotifyn as...
Lue lisää ja osallistu keskusteluun
  1. 1.

    Microsoftin selaintemppu on karu kaiku 90-luvun monopolista

Näytä lisää
  1. 1.

    Microsoftin selaintemppu on karu kaiku 90-luvun monopolista

Näytä lisää
Siirry täysversioon