Työ ja Ura

Ylösalaisin keikautettu kampanja herätti it-ihmiset

Rekrytointimarkkinat etsivät uusia keinoja ja kanavia. Mainostoimisto BrandSonin toimitusjohtaja Jani Virtanen pitää mediamaailman muutosta niin rajuna, että myös perinteisen rekrytointikampanjan rakenne on keikautettava nurinpäin.

Anne Karppinen

– Perinteisesti kampanja on rakennettu sisältölähtöisesti. Sisältö on puolestaan määrittänyt mainos- ja mediatoimistojen valinnan sen mukaan, millainen alusta kampanjalle on haluttu, Jani Virtanen sanoo.

– Huomion siirtäminen peitosta kontaktien laatuun kääntää kampanjarakenteen. Kohderyhmä määrittää mediavalinnat ja media taas kampanjasisällön.

Tällä ajatuksella SAP-konsultointiin erikoistuneelle Ciber Novasoftille maalis-huhtikuussa toteutettu kampanja poiki lukuisia lupaavia kontakteja.

Toimitusjohtaja Tarja Mäkinen vakuuttaa tyytyväisyyttään semminkin, kun kohderyhmä oli vaikea.

– SAP-osaajia on vähän ja heillä on vara valita työpaikkansa. He eivät hae vaan heidät haetaan töihin. Siksi tavanomaiset keinot eivät pure, Mäkinen kertaa.

Ciber Novasoft halusi tavoittaa kokeneet, 30–40-vuotiaat seniorikonsultit, mutta samalla myös rakentaa näkyvyyttä omalle brändille.

Sapettaako?

Kehitysjohtaja Marketta Iivari lisää konseptiin yrityksen sisäisen arvomaailman vahvistamisen: yrityksen oma henkilökunta otettiin mukaan suunnittelemaan verkossa toteutettua työtyytyväisyyttä mittaavaa Sapettaako? -kampanjaa.

– Oma porukka suunnitteli kysymykset. Yleensähän markkinointipäällikkö tekee työn yhdessä kampanjan suunnittelijan kanssa. Yrityksen arvojen käsittely omassa porukassa vastasi samalla kampanjan toiseen tavoitteeseen eli oman työilmapiirin kehittämiseen, Iivari avaa.

Sissimarkkinointia keskustelupalstoilla

Verkkoa, radiota, perinteisempää pr-toimintaa, suorakontakteja ja sissimarkkinointia keskustelupalstoilla hyödyntänyt kampanja poiki Ciber Novasoftille edelleen jatkuvan vuoropuhelun potentiaalisten työntekijöiden kanssa.

Sana kiertää ja Mäkinen sanoo saavansa suoraan vinkkejä mahdollisista rekrytoitavista muun muassa työhaastatteluissa.

– Signaali jäi elämään. Se on ollut yllättävää.

Koko kampanja osoittautui niin Mäkisen kuin Virtasenkin mukaan huomattavan edulliseksi ja tehokkaaksi verrattuna perinteiseen, yhteen mediaan keskittyvään kampanjaan. Kampanjan mediabudjetti oli runsaat 20 000 euroa.

Yllättäviäkin yllätyksiä tuli.

– Vitsiksi tarkoitettu Sapettaako?-t-paita osoittautui hitiksi. Olimme ihan tyrmistyneitä, millä vauhdilla niitä alettiin tilata. Me luulimme t-paitamarkkinoinnin olevan ohi, Iivari nauraa raikuvasti.

Kommentoi uutista

  1. 1.

    Microsoft sen sanoi: Kuluttajien Windows-puhelimet historiaa

  2. 2.

    Yksi kuva sen kertoo: Tässä näppärin tapa käyttää nappikuulokkeita

  3. 3.

    Merikaapeli alkaa näkyä: Palvelinkeskusjätti avaa Suomeen solmukohdan

  4. 4.

    Hyvästi Rosetta: Tässä luotaimen viimeinen kuva ennen törmäystä

  5. 5.

    IPhonen salaava viestisovellus: Totuus on hieman toinen

  6. 6.

    "Huikea mahdollisuus kasvuun" - F-Secure lupaa kyberturvaa ja yritysostoja

  7. 7.

    Suomen Microsoftin Windows-pomo vaihtuu

  8. 8.

    Uudistus tuo vauhtia vanhoihin verkkokaapeleihin

  9. 9.

    Ei hyvältä näytä: Pohjoismaisten firmojen verkot avoinna hyökkääjille

  10. 10.

    Microsoftin jättiostos vaikeutui: Huono häviäjä riitauttaa diilin

Näytä lisää
  1. 1.

    Yksi kuva sen kertoo: Tässä näppärin tapa käyttää nappikuulokkeita

  2. 2.

    Hyvästi Rosetta: Tässä luotaimen viimeinen kuva ennen törmäystä

  3. 3.

    Microsoftin jättiostos vaikeutui: Huono häviäjä riitauttaa diilin

  4. 4.

    Suomen Microsoftin Windows-pomo vaihtuu

  5. 5.

    FBI: Hakkerit Yhdysvaltojen äänestysjärjestelmien kimpussa

  6. 6.

    Uudistus tuo vauhtia vanhoihin verkkokaapeleihin

  7. 7.

    Merikaapeli alkaa näkyä: Palvelinkeskusjätti avaa Suomeen solmukohdan

  8. 8.

    Löydä aukko iPhonesta, tienaa heti 1,3 miljoonaa - onko se oikein?

  9. 9.

    IPhonen salaava viestisovellus: Totuus on hieman toinen

  10. 10.

    Synkkä arvio: Kaikkiin kiristysohjelmiin ei tepsi mikään

Näytä lisää
Siirry täysversioon