Työ ja Ura

Ylösalaisin keikautettu kampanja herätti it-ihmiset

Rekrytointimarkkinat etsivät uusia keinoja ja kanavia. Mainostoimisto BrandSonin toimitusjohtaja Jani Virtanen pitää mediamaailman muutosta niin rajuna, että myös perinteisen rekrytointikampanjan rakenne on keikautettava nurinpäin.

Anne Karppinen

– Perinteisesti kampanja on rakennettu sisältölähtöisesti. Sisältö on puolestaan määrittänyt mainos- ja mediatoimistojen valinnan sen mukaan, millainen alusta kampanjalle on haluttu, Jani Virtanen sanoo.

– Huomion siirtäminen peitosta kontaktien laatuun kääntää kampanjarakenteen. Kohderyhmä määrittää mediavalinnat ja media taas kampanjasisällön.

Tällä ajatuksella SAP-konsultointiin erikoistuneelle Ciber Novasoftille maalis-huhtikuussa toteutettu kampanja poiki lukuisia lupaavia kontakteja.

Toimitusjohtaja Tarja Mäkinen vakuuttaa tyytyväisyyttään semminkin, kun kohderyhmä oli vaikea.

– SAP-osaajia on vähän ja heillä on vara valita työpaikkansa. He eivät hae vaan heidät haetaan töihin. Siksi tavanomaiset keinot eivät pure, Mäkinen kertaa.

Ciber Novasoft halusi tavoittaa kokeneet, 30–40-vuotiaat seniorikonsultit, mutta samalla myös rakentaa näkyvyyttä omalle brändille.

Sapettaako?

Kehitysjohtaja Marketta Iivari lisää konseptiin yrityksen sisäisen arvomaailman vahvistamisen: yrityksen oma henkilökunta otettiin mukaan suunnittelemaan verkossa toteutettua työtyytyväisyyttä mittaavaa Sapettaako? -kampanjaa.

– Oma porukka suunnitteli kysymykset. Yleensähän markkinointipäällikkö tekee työn yhdessä kampanjan suunnittelijan kanssa. Yrityksen arvojen käsittely omassa porukassa vastasi samalla kampanjan toiseen tavoitteeseen eli oman työilmapiirin kehittämiseen, Iivari avaa.

Sissimarkkinointia keskustelupalstoilla

Verkkoa, radiota, perinteisempää pr-toimintaa, suorakontakteja ja sissimarkkinointia keskustelupalstoilla hyödyntänyt kampanja poiki Ciber Novasoftille edelleen jatkuvan vuoropuhelun potentiaalisten työntekijöiden kanssa.

Sana kiertää ja Mäkinen sanoo saavansa suoraan vinkkejä mahdollisista rekrytoitavista muun muassa työhaastatteluissa.

– Signaali jäi elämään. Se on ollut yllättävää.

Koko kampanja osoittautui niin Mäkisen kuin Virtasenkin mukaan huomattavan edulliseksi ja tehokkaaksi verrattuna perinteiseen, yhteen mediaan keskittyvään kampanjaan. Kampanjan mediabudjetti oli runsaat 20 000 euroa.

Yllättäviäkin yllätyksiä tuli.

– Vitsiksi tarkoitettu Sapettaako?-t-paita osoittautui hitiksi. Olimme ihan tyrmistyneitä, millä vauhdilla niitä alettiin tilata. Me luulimme t-paitamarkkinoinnin olevan ohi, Iivari nauraa raikuvasti.

Kommentoi uutista

  1. 1.

    "Isku fanien kasvoille" – Angry Birds 2:n rahastukselle täystyrmäys

  2. 2.

    Windows 10:ssä päällä kaksi kylmäävää asetusta – koneesi tiedot lähetetään Microsoftille

  3. 3.

    Korvauksia nettiherjauksesta? Poliisi: Totuus on karu

  4. 4.

    Haluatko Samsung Galaxy S6:n? Kannattaa odottaa vielä vähän

  5. 5.

    Ranska määräsi globaalin unohtamisen, Google ei suostu

  6. 6.

    Microsoftin selaintemppu on karu kaiku 90-luvun monopolista

  7. 7.

    Uusi kamera ottaa värivideota yön pimeydessä

  8. 8.

    Hakkeripurkki käynnistää GM:n OnStar-auton

  9. 9.

    Googlen nettipallot löysivät ensimmäisen ottajan – mutta matka on pitkä

Näytä lisää
  1. 1.

    Microsoftin selaintemppu on karu kaiku 90-luvun monopolista

  2. 2.

    Haluatko Samsung Galaxy S6:n? Kannattaa odottaa vielä vähän

  3. 3.

    Windows 10:ssä päällä kaksi kylmäävää asetusta – koneesi tiedot lähetetään Microsoftille

  4. 4.

    Korvauksia nettiherjauksesta? Poliisi: Totuus on karu

  5. 5.

    "Isku fanien kasvoille" – Angry Birds 2:n rahastukselle täystyrmäys

  6. 6.

    Googlen nettipallot löysivät ensimmäisen ottajan – mutta matka on pitkä

  7. 7.

    Ranska määräsi globaalin unohtamisen, Google ei suostu

  8. 8.

    Uusi kamera ottaa värivideota yön pimeydessä

  9. 9.

    Hakkeripurkki käynnistää GM:n OnStar-auton

Näytä lisää
Siirry täysversioon