Uudistus Mitä pidät uudesta mobiiliversiosta? Anna palautetta Lue lisää
Työ ja Ura

Ylösalaisin keikautettu kampanja herätti it-ihmiset

Rekrytointimarkkinat etsivät uusia keinoja ja kanavia. Mainostoimisto BrandSonin toimitusjohtaja Jani Virtanen pitää mediamaailman muutosta niin rajuna, että myös perinteisen rekrytointikampanjan rakenne on keikautettava nurinpäin.

Anne Karppinen

– Perinteisesti kampanja on rakennettu sisältölähtöisesti. Sisältö on puolestaan määrittänyt mainos- ja mediatoimistojen valinnan sen mukaan, millainen alusta kampanjalle on haluttu, Jani Virtanen sanoo.

– Huomion siirtäminen peitosta kontaktien laatuun kääntää kampanjarakenteen. Kohderyhmä määrittää mediavalinnat ja media taas kampanjasisällön.

Tällä ajatuksella SAP-konsultointiin erikoistuneelle Ciber Novasoftille maalis-huhtikuussa toteutettu kampanja poiki lukuisia lupaavia kontakteja.

Toimitusjohtaja Tarja Mäkinen vakuuttaa tyytyväisyyttään semminkin, kun kohderyhmä oli vaikea.

– SAP-osaajia on vähän ja heillä on vara valita työpaikkansa. He eivät hae vaan heidät haetaan töihin. Siksi tavanomaiset keinot eivät pure, Mäkinen kertaa.

Ciber Novasoft halusi tavoittaa kokeneet, 30–40-vuotiaat seniorikonsultit, mutta samalla myös rakentaa näkyvyyttä omalle brändille.

Sapettaako?

Kehitysjohtaja Marketta Iivari lisää konseptiin yrityksen sisäisen arvomaailman vahvistamisen: yrityksen oma henkilökunta otettiin mukaan suunnittelemaan verkossa toteutettua työtyytyväisyyttä mittaavaa Sapettaako? -kampanjaa.

– Oma porukka suunnitteli kysymykset. Yleensähän markkinointipäällikkö tekee työn yhdessä kampanjan suunnittelijan kanssa. Yrityksen arvojen käsittely omassa porukassa vastasi samalla kampanjan toiseen tavoitteeseen eli oman työilmapiirin kehittämiseen, Iivari avaa.

Sissimarkkinointia keskustelupalstoilla

Verkkoa, radiota, perinteisempää pr-toimintaa, suorakontakteja ja sissimarkkinointia keskustelupalstoilla hyödyntänyt kampanja poiki Ciber Novasoftille edelleen jatkuvan vuoropuhelun potentiaalisten työntekijöiden kanssa.

Sana kiertää ja Mäkinen sanoo saavansa suoraan vinkkejä mahdollisista rekrytoitavista muun muassa työhaastatteluissa.

– Signaali jäi elämään. Se on ollut yllättävää.

Koko kampanja osoittautui niin Mäkisen kuin Virtasenkin mukaan huomattavan edulliseksi ja tehokkaaksi verrattuna perinteiseen, yhteen mediaan keskittyvään kampanjaan. Kampanjan mediabudjetti oli runsaat 20 000 euroa.

Yllättäviäkin yllätyksiä tuli.

– Vitsiksi tarkoitettu Sapettaako?-t-paita osoittautui hitiksi. Olimme ihan tyrmistyneitä, millä vauhdilla niitä alettiin tilata. Me luulimme t-paitamarkkinoinnin olevan ohi, Iivari nauraa raikuvasti.

Kommentoi uutista

  1. 1.

    Voi nyyh, pitikö tämänkin ilmiön tulla Facebookiin?

  2. 2.

    Porsaanreikä ilmaiseen Netflixiin uhkaa mennä kiinni

  3. 3.

    Internet löi jo läpi? No ei todellakaan

  4. 4.

    Video: Olematonta törmäyksenestoa testattiin oikeilla ihmisillä

  5. 5.

    Tässäkö suomalaisten seuraava iso juttu? Kasvuennuste 1000 %

  6. 6.

    Turvallisen suomalaispalvelun näkyvin osa: Lollipop-puhelin

  7. 7.

    Linuxin reititinmato maistuu erityisen pahalta: Uhkaa jopa terveyttä

  8. 8.

    Karttaleikin pimeä puoli: Lapset paikannettavissa Google-karttahaulla

  9. 9.

    Isoimmat nettifirmat heittivät häränpyllyä 20 vuodessa – yksi poikkeus

  10. 10.

    Paha Android-kiristäjä nappaa uhrista kuvan ja pelottelee FBI:llä

Näytä lisää
  1. 1.

    Googlen uusi kuvasovellus: Rajattomasti tilaa ja fiksua lajittelua

  2. 2.

    Nokia nappasi itsejärjestyvät verkot: Troppia asiakkaiden kipuihin

  3. 3.

    Todistettu tosielämässä: Apple Watchin käytöstä ajaessa voi rapsahtaa sakko

  4. 4.

    Voi nyyh, pitikö tämänkin ilmiön tulla Facebookiin?

  5. 5.

    Valtava yrityskauppa ravistelee sirualaa – kuittaako toimari järkyttävän erorahan?

  6. 6.

    Action-kameroiden tekijä lupaa pienoiskopterin

  7. 7.

    Veikon Kone nousi tolpilleen: Verkkokauppakin jo auki

  8. 8.

    "Maailman epäeettisin vpn-palvelu": Jopa 10 miljoonaa konetta kaapattiin

  9. 9.

    Voitto kuluttajille: Hyvästi hankalat liittymäsopimukset

  10. 10.

    Voiko Oculus Rift maksaa jopa 800 dollaria?

Näytä lisää
Siirry täysversioon