Työ ja Ura

Ylösalaisin keikautettu kampanja herätti it-ihmiset

Rekrytointimarkkinat etsivät uusia keinoja ja kanavia. Mainostoimisto BrandSonin toimitusjohtaja Jani Virtanen pitää mediamaailman muutosta niin rajuna, että myös perinteisen rekrytointikampanjan rakenne on keikautettava nurinpäin.

Anne Karppinen

– Perinteisesti kampanja on rakennettu sisältölähtöisesti. Sisältö on puolestaan määrittänyt mainos- ja mediatoimistojen valinnan sen mukaan, millainen alusta kampanjalle on haluttu, Jani Virtanen sanoo.

– Huomion siirtäminen peitosta kontaktien laatuun kääntää kampanjarakenteen. Kohderyhmä määrittää mediavalinnat ja media taas kampanjasisällön.

Tällä ajatuksella SAP-konsultointiin erikoistuneelle Ciber Novasoftille maalis-huhtikuussa toteutettu kampanja poiki lukuisia lupaavia kontakteja.

Toimitusjohtaja Tarja Mäkinen vakuuttaa tyytyväisyyttään semminkin, kun kohderyhmä oli vaikea.

– SAP-osaajia on vähän ja heillä on vara valita työpaikkansa. He eivät hae vaan heidät haetaan töihin. Siksi tavanomaiset keinot eivät pure, Mäkinen kertaa.

Ciber Novasoft halusi tavoittaa kokeneet, 30–40-vuotiaat seniorikonsultit, mutta samalla myös rakentaa näkyvyyttä omalle brändille.

Sapettaako?

Kehitysjohtaja Marketta Iivari lisää konseptiin yrityksen sisäisen arvomaailman vahvistamisen: yrityksen oma henkilökunta otettiin mukaan suunnittelemaan verkossa toteutettua työtyytyväisyyttä mittaavaa Sapettaako? -kampanjaa.

– Oma porukka suunnitteli kysymykset. Yleensähän markkinointipäällikkö tekee työn yhdessä kampanjan suunnittelijan kanssa. Yrityksen arvojen käsittely omassa porukassa vastasi samalla kampanjan toiseen tavoitteeseen eli oman työilmapiirin kehittämiseen, Iivari avaa.

Sissimarkkinointia keskustelupalstoilla

Verkkoa, radiota, perinteisempää pr-toimintaa, suorakontakteja ja sissimarkkinointia keskustelupalstoilla hyödyntänyt kampanja poiki Ciber Novasoftille edelleen jatkuvan vuoropuhelun potentiaalisten työntekijöiden kanssa.

Sana kiertää ja Mäkinen sanoo saavansa suoraan vinkkejä mahdollisista rekrytoitavista muun muassa työhaastatteluissa.

– Signaali jäi elämään. Se on ollut yllättävää.

Koko kampanja osoittautui niin Mäkisen kuin Virtasenkin mukaan huomattavan edulliseksi ja tehokkaaksi verrattuna perinteiseen, yhteen mediaan keskittyvään kampanjaan. Kampanjan mediabudjetti oli runsaat 20 000 euroa.

Yllättäviäkin yllätyksiä tuli.

– Vitsiksi tarkoitettu Sapettaako?-t-paita osoittautui hitiksi. Olimme ihan tyrmistyneitä, millä vauhdilla niitä alettiin tilata. Me luulimme t-paitamarkkinoinnin olevan ohi, Iivari nauraa raikuvasti.

Kommentoi uutista

  1. 1.

    Testissä huippuläppäri EliteBook Folio 1020 - nyt HP saa kaiken anteeksi

  2. 2.

    Television nettitallennus muuttumassa: Yksi tallennuspalvelu lopetti jo

  3. 3.

    Lennokki sotki poliisikopterin takaa-ajon – ohjaaja sotki elämänsä

  4. 4.

    Minecraft-miljardööri tilittää: Rahalla ei saa onnea

  5. 5.

    Varo tätä temppua: Turvapäivitykset pelaavat konnien pussiin

  6. 6.

    225 000 Apple-tiliä varastettu – uhrien laskuun tehdään vääriä ostoksia

  7. 7.

    Salaisia kuvia puhelimessa? Tämä kuvapiilo ei olekaan ihan niin turvallinen

  8. 8.

    Tästä lähtien S-ryhmänkin asiakkaiden tiedot jäävät Venäjälle

  9. 9.

    Google: Miksi autostanne puuttuvat tuulilasinpyyhkimet?

  10. 10.

    Näin teet vanhasta pesukoneesta älylaitteen

Näytä lisää
  1. 1.

    Uudet iPhonet tulevat: Kolme syytä olla huolissaan

  2. 2.

    Tiedätkö mikä on RaaS? Toivottavasti et tiedä jatkossakaan

  3. 3.

    Internetin uudet ylätason domain-nimet täyttyvät hämäristä kujista

  4. 4.

    Konnat jaksavat yllättää: Pankkitilejä tyhjentävässä haitakkeeseessa on virustutka

  5. 5.

    Supercellin omistajalla kultainen kosketus? Ajoi tytäryhtiönsä osakekurssin 50 % nousuun

  6. 6.

    Google iskee sovellusmainoksiin – tuputtajia rankaistaan hakutuloksissa

  7. 7.

    Nettivideoiden konepellin alla tapahtuu iso muutos

  8. 8.

    Television nettitallennus muuttumassa: Yksi tallennuspalvelu lopetti jo

  9. 9.

    225 000 Apple-tiliä varastettu – uhrien laskuun tehdään vääriä ostoksia

  10. 10.

    Google: Miksi autostanne puuttuvat tuulilasinpyyhkimet?

Näytä lisää
Siirry täysversioon