Työ ja Ura

Ylösalaisin keikautettu kampanja herätti it-ihmiset

Rekrytointimarkkinat etsivät uusia keinoja ja kanavia. Mainostoimisto BrandSonin toimitusjohtaja Jani Virtanen pitää mediamaailman muutosta niin rajuna, että myös perinteisen rekrytointikampanjan rakenne on keikautettava nurinpäin.

Anne Karppinen

– Perinteisesti kampanja on rakennettu sisältölähtöisesti. Sisältö on puolestaan määrittänyt mainos- ja mediatoimistojen valinnan sen mukaan, millainen alusta kampanjalle on haluttu, Jani Virtanen sanoo.

– Huomion siirtäminen peitosta kontaktien laatuun kääntää kampanjarakenteen. Kohderyhmä määrittää mediavalinnat ja media taas kampanjasisällön.

Tällä ajatuksella SAP-konsultointiin erikoistuneelle Ciber Novasoftille maalis-huhtikuussa toteutettu kampanja poiki lukuisia lupaavia kontakteja.

Toimitusjohtaja Tarja Mäkinen vakuuttaa tyytyväisyyttään semminkin, kun kohderyhmä oli vaikea.

– SAP-osaajia on vähän ja heillä on vara valita työpaikkansa. He eivät hae vaan heidät haetaan töihin. Siksi tavanomaiset keinot eivät pure, Mäkinen kertaa.

Ciber Novasoft halusi tavoittaa kokeneet, 30–40-vuotiaat seniorikonsultit, mutta samalla myös rakentaa näkyvyyttä omalle brändille.

Sapettaako?

Kehitysjohtaja Marketta Iivari lisää konseptiin yrityksen sisäisen arvomaailman vahvistamisen: yrityksen oma henkilökunta otettiin mukaan suunnittelemaan verkossa toteutettua työtyytyväisyyttä mittaavaa Sapettaako? -kampanjaa.

– Oma porukka suunnitteli kysymykset. Yleensähän markkinointipäällikkö tekee työn yhdessä kampanjan suunnittelijan kanssa. Yrityksen arvojen käsittely omassa porukassa vastasi samalla kampanjan toiseen tavoitteeseen eli oman työilmapiirin kehittämiseen, Iivari avaa.

Sissimarkkinointia keskustelupalstoilla

Verkkoa, radiota, perinteisempää pr-toimintaa, suorakontakteja ja sissimarkkinointia keskustelupalstoilla hyödyntänyt kampanja poiki Ciber Novasoftille edelleen jatkuvan vuoropuhelun potentiaalisten työntekijöiden kanssa.

Sana kiertää ja Mäkinen sanoo saavansa suoraan vinkkejä mahdollisista rekrytoitavista muun muassa työhaastatteluissa.

– Signaali jäi elämään. Se on ollut yllättävää.

Koko kampanja osoittautui niin Mäkisen kuin Virtasenkin mukaan huomattavan edulliseksi ja tehokkaaksi verrattuna perinteiseen, yhteen mediaan keskittyvään kampanjaan. Kampanjan mediabudjetti oli runsaat 20 000 euroa.

Yllättäviäkin yllätyksiä tuli.

– Vitsiksi tarkoitettu Sapettaako?-t-paita osoittautui hitiksi. Olimme ihan tyrmistyneitä, millä vauhdilla niitä alettiin tilata. Me luulimme t-paitamarkkinoinnin olevan ohi, Iivari nauraa raikuvasti.

Kommentoi uutista

  1. 1.

    Jättitutkimuksessa löytyi yhteys kännyköiden ja syövän väliltä

  2. 2.

    Saako Android-puhelimesi halutun päivityksen? Katso tästä

  3. 3.

    Microsoft estää yleisimmät salasanat – jätti porsaanreikiä

  4. 4.

    Koskeeko salasanojen jättimurto sinuakin? Nyt voit tarkistaa

  5. 5.

    "Jännittävä demonstraatio": Avaruusalus pudotetaan kovaa maahan

  6. 6.

    Joko riitti? Google putsasi pöydän Java-käräjillä

  7. 7.

    IPhone-tehtailija potki 60 000: Tilalle metallia ja kaapeleita

  8. 8.

    Suuri pankkihyökkäys sai seuraa – Pohjois-Koreasta lisää todisteita

  9. 9.

    SpaceX:n raketti laskeutui: Vähän rytisi, mutta ei se mitään

Näytä lisää
  1. 1.

    Koskeeko salasanojen jättimurto sinuakin? Nyt voit tarkistaa

  2. 2.

    Suuri pankkihyökkäys sai seuraa – Pohjois-Koreasta lisää todisteita

  3. 3.

    SpaceX:n raketti laskeutui: Vähän rytisi, mutta ei se mitään

  4. 4.

    Saako Android-puhelimesi halutun päivityksen? Katso tästä

  5. 5.

    Microsoft estää yleisimmät salasanat – jätti porsaanreikiä

  6. 6.

    IPhone-tehtailija potki 60 000: Tilalle metallia ja kaapeleita

  7. 7.

    Jättitutkimuksessa löytyi yhteys kännyköiden ja syövän väliltä

  8. 8.

    "Jännittävä demonstraatio": Avaruusalus pudotetaan kovaa maahan

  9. 9.

    Joko riitti? Google putsasi pöydän Java-käräjillä

Näytä lisää
Siirry täysversioon