Viihde

Nyt meni noloksi – Apple-nörtti seikkailee uusissa mainoksissa

Kuva: Ruutukaappaus / Youtube

Amerikkalaisyhtiön uudessa mainoskampanjassa pääosassa on tuotteiden sijaan Apple-nörttipoika.

Digitoday

Teknologiayhtiö Apple on perinteisesti tunnettu viileän tyylikkäästä markkinoinnistaan, jossa nimenomaan tuote on aina mainoksen keskiössä. Yksinkertaisen näköiset mutta teknologisesti edistykselliset tuotteet ovat vedonneet kuluttajiin vuosien saatossa, ja niiden menekki on tehnyt yhtiöstä maailman arvokkaimman pörssifirman.

Nyt Applen markkinointiosasto tuntuu kuitenkin lyöneen pahan hutin.

Uusissa mainoksissa (katso videot jutun lopusta) tuotteet on jätetty toisarvoisiksi, ja niiden esittelyn sijaan filmipätkissä seikkailee "Apple-nero" eli nörttipoika. Hän tuntuu tietävän kaiken mahdollisen omppulogolla varustetuista tuotteista ja kulkee itsekin ympäri maailmaa yhtiön tunnus t-paitansa rinnuksissa ja Apple-tuote kaulastaan riippuen.

Apple-poika opastaa yhtiön tuotteiden kanssa kiperissä paikoissa tuskailevia käyttäjiä. Hän muun muassa auttaa erästä lentomatkustajaa leikkaamaan kannettavallaan romanttisen lyhytelokuvan vaimolleen juuri ennen koneen laskeutumista ja aviomiestä tekemään kuvaohjelmalla perheenlisäystä juhlistavan e-postikortin ennen vaimon kiidättämistä synnytyssairaalaan.

Myöskään tuotepiratismin vaaraa ei ole unohdettu. Kolmannessa mainoksessa Apple-poika törmää kadulla mieheen, joka kehuu ostaneensa tuliterän Mac-koneen. Pian kuitenkin selviää, ettei kone ole aito, vaan halpa kopio oikeasta Apple-tuotteesta.

Videot ovat varsin vaivaannuttavaa katsottavaa, ja niiden keskiössä tuntuvat olevan kuluttajien vaikeudet Apple-tuotteiden käyttämisessä. Amerikkalaisyritys on kuitenkin tunnettu nimenomaan helppokäyttöisistä tuotteistaan, joten ovatkohan kesähelteet saaneet markkinointiosaston päät sekaisin, vai mistä kummasta oikein on kyse?

Lue kommentit (86)

Ei tätä kyllä uskoisi Applen hyväksymäksi mainoskampanjaksi.
Simple devices for simple people.
Hyvä mainos, Ongelmiahan on noissa omenakoneissa rutkasti, joten tollasia nörttejä pitäis saada joka paikaan!
kyllä on taas digitoday pistänyt parastaan uutista kirjoittaessa.Olisiko sielläpäin joku kesäkirjoittaja vauhdissa? eikä Applella.Mainoksissa ei ole mitään vikaa, mainoksista ei myöskään tule fiilis,...
Tämä "nörttipoika" on Apple Storessa työskentelevä ns. Apple Genius joka tarjoaa teknistä tukea liikkeissä asioiville. Mainoksissa mainostetaan kyseistä konseptia ja vihjataan myös liikkeissä pidettäv...
...and most people are - simple people.
Lue lisää ja osallistu keskusteluun
  1. 1.

    Puhelimeen kannattaa asentaa yksi sovellus – vaikka sitä ei koskaan käyttäisi

  2. 2.

    Vielä mahdollista: Loman saldona 7000 euron puhelinlasku

Näytä lisää
  1. 1.

    Vielä mahdollista: Loman saldona 7000 euron puhelinlasku

  2. 2.

    Puhelimeen kannattaa asentaa yksi sovellus – vaikka sitä ei koskaan käyttäisi

Näytä lisää
Siirry täysversioon